lördag 13 september 2008

Ecce Homo - homosexuellt bildspråk i domkyrkan

Uppsala Domkyrka fylldes nyligen till bredden, först koncert med Uppsala Domkyrkas Gosskör, och sen bildutställningen Ecce Homo. För tio år sedan bjöds Aids-sjuka till just domkyrkan för att en gång i sitt liv få se sig accepterade med sina sexuella ställningar. Detta blev då till en känslosam tillställning, då många var emot utställningen.

På tio år hinner dock mycket ändras. Intresset har växt enormt och domkyrkan var så full så jag var glad att jag hade förmånen att få stå uppe på orgelläktaren. Själva bildspelet var dock ganska långsamt så jag cyklade hem. Efter 5m upptäckte jag att jag borde tagit på mig mössa, vantar, sockor, vinterjacka, kängor, overall samt åkt taxi istället. Man kan aldrig sluta gnälla på detta rödnäsade ställe. Hade jag haft digitalkameran i fickan hade den väl varit ohjälpligt död vid det här laget.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: