måndag 27 oktober 2008

Kommer jag bli flintskallig när jag blir äldre?

"Ack, på den tiden hade jag hår" säger gamla morfar när han skådar ett gammalt foto (taget av den gamla klassiska analoga kameran). Hur vet man om man kommer tappa hår? "Tendensen till flintskallighet är genetisk, och min pappa har tappat mycket hår, betyder det att samma öde väntar mig?" kan man oroligt tänka.

För min del föddes jag ganska tunnårig, inte i det här fallet med tendens till håravfall men inte särskilt tjockt helt enkelt. Även min far har tunt hår, men han verkar inte vara på väg att tappa det lilla han har. Det har dock ingen större betydelse för min del, då det genetiskt logiska på något vis är att man ärver sin morfars (och inte farfars) tendens till flintskallighet (80 % är chansen att du blir flintskallig om din morfar är det). Jag har tur, min morfar är sjuttio och har fortfarande bra hår, så även om jag inte har så mycket får jag i alla fall behålla det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: