måndag 11 juli 2011

Vad ska amatören ha för systemkamera?

Att köpa systemkamera kan innebära många problem för en vanlig dödlig hobbyfotograf som på allvar fått upp intresset för fotografering. Alla vill inte gå dyra fotokurser för att komma igång, men lyckligtvis finns det förstås bra onlineguider tillhanda - photo.net är en av dem.


Ett tips som jag kan ge är att man inte köper en superavancerad systemkamera det första man gör. En systemkamera som är enkel att använda vad beträffar de grundläggande funktionerna är nyckeln till framgång, för varje ögonblick som kameran används behöver ju inte handla om att ta en bild för en fototävling. Det kan helt enkelt vara att man vill samla bilder för att minnas en trevlig resa, och vill uppnå en lite högre kvalitet än man får av kompaktkameror och mobilkameror.

En sak är säker - hittar du en sådan kamera, så kommer den automatiskt att ta riktigt bra bilder åt dig utan att du behöver visa dig särskilt intelligent. Jag använde själv min mors relativt nya systemkamera under en resa till USA som vi alldeles nyligen var på. Jag orkade inte gå igenom kameramanualen (jag hade ju semester) utan fotade fritt och utan krav. Bilderna blev bra och duger i alla sorts fotocollage eller videor. Det behöver inte vara smärtsamt att fotografera.

Inga kommentarer: