fredag 8 juli 2011

Det dyrare och det billigare alternativet

Det finns tre kategorier av bildredigeringsprogram:


1. Dyra bildprogram
2. Billiga bildprogram
3. Gratis bildprogram

I kategori 1 hittar vi bland annat Adobes Photoshop, som finns på marknaden för ungefär 9000 kr. I kategori 3 hittar vi bland annat iPhoto som redan är integrerat i min mac, men som inte riktigt uppfyller kraven jag ställer (det huvudsakliga är att programmet måste arbeta med olika lager/nivåer eller "layers" som de heter på engelska, så att man kan klippa och klistra och sätta ihop flera bilder).

I kategori 2 hittar vi det program som jag troligtvis kommer att införskaffa inom en snar framtid. Adobe Photoshop Elements kan göra mycket av det som Photoshop kan göra, men är tio gånger billigare! Eftersom jag också tycker om filmredigering så ska jag satsa på att köpa ett paket med både Photoshop Elements och Premiere elements - det där iMovie verkar inte vara mycket att ha.

Inga kommentarer: