torsdag 1 september 2011

Fixa bildmaterial till en header

Foton kan vara ett sjå att få till ordentligt - särskilt om man vill ha ett motiv som får plats på en header på en hemsida. För ett av mina egna senaste projekt behövde jag en bild med måtten 1600x150 pixlar, där det någonstans i mitten också skulle få plats ett litet motiv. Jag ville således ta bilden så att både motivet och omgivningen fick plats - och ganska långt ut förstås!


Jag tog säkert 100 bilder, och jag har knappt vågat börja gå igenom dem än (det här var nu snart två veckor sedan). Det var en ganska avancerad sättning, varför det skulle kännas extremt jobbigt att behöva göra om hela proceduren.

Många bryr sig över huvud taget inte ens om att ha en header-bild. Exempelvis finns det inte riktigt någon på den här bloggen (som för övrigt innehåller exceptionellt lite bilder med tanke på att det är en fotoblogg - måste skärpa mig på den fronten). I och för sig kan både bloggar och hemsidor te sig väldigt irriterande även om bilden är för stor.

Inga kommentarer: