lördag 17 september 2011

Den bästa kameramobilen?

Jag har fått en begäran från en läsare att jag ska leta upp någon lämplig guide till kameramobiler. Personen i fråga tycker om att fota men vet att hon aldrig skulle få med sig vare sig en kompaktkamera eller en systemkamera någonstans. Därför, när hon nu är inställd på att köpa en ny mobil, vill hon ha en variant som har en riktigt bra kamera (med mobilmått mätt).


"Themobileindian" har jag mycket god erfarenhet av, då de alltid tycks ha seriösa tester och göra rimliga bedömningar. De utnämner också den bästa kameramobilen, samt de som kommer på andra- till femteplats. Överst hamnar Nokia N8, som är utrustad med en mobilkamera med hela 12,1 megapixlars upplösning. Det är något mer än exempelvis iPhones 5. På andraplats hittar vi Sony Ericsson Xperia X10, med en riktigt bra kamera med 8,1 megapixlars upplösning. Kolla in de andra också! Intressant lista.

Själv har jag nu köpt en Google Nexus S, som liksom iPhone har en kamera med fem megapixlar. Jag är emellertid mycket nöjd med mitt köp. Har inte överanvänt kameran dock.

Inga kommentarer: