söndag 27 april 2008

Ibland får man sitt livs fullträff med sin digitalkamera!

Innan jag börjar vill jag varna känsliga tittare för den här bilden. Fotografer ute i vildmarken har ett hårt liv; att få skåda en lejonjakt och dessutom få med den på bild händer inte särskilt ofta. Här har någon fotograf dock fått sig en fullträff, då lejonhanen bär på en totalt massakrerad/dissikerad impala.

För andra innebär digitalkamera- lycka annat. För mig till exempel är det roliga närbilder som jag kan sätta in på "funny-face"-sidan i skolkatalogen. För många paparazzi-fotografer handlar det om upskirt-foton på unga damer. I och med varenda en av deras fullträffar (Britney Spears, Serena Williams etc.) startar genast ett vilt kopierande över Internet då alla vill få sin del av kakan. För inte ens två veckor sedan föll till exempel nyss fyllda 18 - skådespelerskan Emma Watson känd från Harry Potter-filmerna, för fotografernas vilda plåtningar. Jag arbetar med ett projektarbete om Harry Potter-författaren J.K Rowling, och istället för att hitta nyttig information om dennas barndom halkade jag hastigt och lustigt, genom en Google-sökning, in bland genomskinliga underkläder och skandalrubriker - bilder som det bara fanns en kopia av för mindre en två veckor sedan.

Digitalkameror tar bilder som går att kopiera genom ett klick - bra för många - mindre bra för vissa. Vilka kameratester du än går igenom kommer att ge dig en digitalkamera, med vilken du kan ta bilder som alla kan ta del av. En fotograf från min hemstad blev för övrigt rik på sina fantastiska bilder från naturen - bland annat en föreställande en kungskobra, en hundradels sekund före attack (en attack som, som tur var, bara resulterade i en repa på kameran).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: