tisdag 25 mars 2008

Digitalkamera bilder och musik - den rätta känslan

För ett projekt i skolan skapade jag här om dagen en liten kreation. Jag gjorde en film från bilder från min Sony Digitalkamera samt ett stort antal från internet - som visade vad som hände under Virginia Tech massakern förra året. Vårt jobb var att visa och berätta om en hjälte av modern tid, och jag valde ett av offren, Liviu Librescu, vars insatser kan ha räddat över 20 liv.

Detta var ingen trevlig film, jag hade inte med några blodiga bilder förstås, men jag lyckades få en annars totalt okoncentrerad klass heltysta. Jag är säker på att kombinerat med bilderna och hur allting var uppbyggt, svarade musiken för en stor del av känslan. Man kan använda både Microsoft Power Point, Windows Movie Maker, iMovie och, min personliga favorit Adobe Premiere Pro till att klistra ihop en film med bilder och musik. Det är enkelt att matcha bilderna till musiken, vilket gör att det hela ser aningen proffsigare ut. För övrigt var det länge sedan jag tipsade om digitalkameror som blivit bäst i test; inga kameratester alls har faktiskt lagts upp på länge. Jag får skärpa mig med det den här veckan helt enkelt...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: