tisdag 23 augusti 2011

Nej nu blir det iPhone!

Det är svårt det där med att handla. Själv åkte jag väl på något av en liten blåsning här om dagen när jag bestämde mig för att på ett oerhört impulsivt maner införskaffa en iPhone. Jag har länge varit ute efter en mobil där man kan göra allt, och jag vill ha möjligheten att ta foton och ta videofilmer.


Min strålande idé var att köpa min iPhone i Brighton, England, och därmed få telefonen en aning billigare än här i Sverige. Till slut så skiljde det sig dock inte särskilt många hundralappar, men vad värre var: allt gick snett. Det jag får veta när jag så gott som redan tryckt in kortet i kortapparaten är att telefonen faktiskt inte är upplåst än, utan det måste jag gå runt hörnet till en annan affär och göra för ca 15 pund. Eftersom det kändes okej i stunden så gick jag med på det.

Efter att ha letat länge hittade jag denna lilla affär, där de sade att bara en idiot skulle låsa upp sin iPhone hos dem. Det skulle kosta minst 60 pund. Jag gick då tillbaka till Tre, där de sade att jag gått till fel ställe. Väl på rätt ställe får jag veta att visst, det går bra att låsa upp min iPhone, men då försvinner Internet på telefonen.

Jamen det är lugnt!

Eller inte ...

Plötsligt kändes allt extremt jobbigt och jag gick tillbaka till Tre för att lämna tillbaka telefonen. Jag kanske kan komma tillbaka och köpa den om en månad när jag har skaffat ett engelskt bankkonto, och Tre faktiskt själva kan låsa upp telefonen åt mig ...

Har nu kollat kontot och det blev en mystisk mellanskillnad mellan den summa jag lade ut och den summa jag fick tillbaks. Om det berodde på dumma växlingskurser eller att Tre tog någon söt liten administrationsavgift vet jag inte. Jag vet bara att jag nu ska se till att köpa iPhonen med den fina lilla 5-megapixelsmobilkameran på Netonnet istället. Kosta vad det kosta vill!

Inga kommentarer: