lördag 29 mars 2008

Konsten att misslyckas som skolfotograf...

Något som jag inte nämnt när jag tipsat om kameratester och andra relevanta tester av digitalkameror är batteritiden. Antalet gånger jag har glömt att ladda min digitalkamera uppskattas ligga någonstans runt antalet måltider en vuxen människa konsumerar under ett decennium. Därför är det ju extra bra att ha en digitalkamera med bra batteritid. Genom att läsa kameratester får man oftast en vink om hur lång tid man kan använda sin kamera innan den ger upp (användar-recensioner är bäst här).

Tyvärr ändras batteritiden med tiden, och det går inte åt rätt håll. En av anledningarna till att Sony DSC-W40 är en bra digitalkamera är dess batteritid. Men nu har jag haft den i mer än ett år, och jag måste ladda om den oftare och oftare. Värre var det idag då Drama-läraren bad mig att ta bilder av alla skådespelare under deras föreställning. Skolkameran, vars batteri var fantastiskt i början, var nyladdad enligt min teknologi-lärare. Kameran tvärdog efter att jag fått med två skådespelare på bild. Detta innebar att jag fick använda min egen SONY, vars enda riktiga svaghet (naturligtvis) är just scenbilder. Att behöva berätta att de flesta bilder man lyckats åstadkomma är usla var någonting jag fick stå ut med idag. Jag var nära att slänga skolkameran i golvet av ilska.

Så vad jag vill säga är - batteritiden bör vara så bra som möjligt från början!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: