fredag 14 mars 2008

Konsten att föreviga och skapa glädje med digitalkamera

Min skola är väldigt amerikansk, vilket på många sätt är roligare än den svenska. Jag har redan tagit upp skolkatalogen i tidigare inlägg, vilken inte bara innehåller trista klassfoton utan också individuella bilder (porträtt), bilder på aktiviteter, foton från uppträdanden på scen - kort sagt allt som hänt på skolan under året (eller det mesta i alla fall).

Jag har nyligen fått det hedersvärda uppdraget att skapa en så kallad "Yearend Movie" - en film som visas för eleverna den sista veckan på skolan och som innehåller videor och läckra bildspel skapade från digitalkamera material från året som gått. Jag hade lite konkurrens här, då fler var intresserade av att skapa denna film. Mina argument räckte längre, och det berodde inte bara på att jag redan förfogar över praktiskt taget allt material i form av bilder och filmer tagna med min egna Sony Digitalkamera, utan också för att mitt tillvägagångssätt visade sig aningen mer professionellt. Jag vet nämligen hur man använder Adobe Premiere Pro, ett program som jag tipsat om tidigare, och som är ett professionellt filmskapar-program som är underbart att leka med när man väl har lärt sig. Mina konkurrenter planerade ett bildspel i Microsoft Powerpoint, jag hånlog inombords.

Vill man verkligen imponera på folk så tycker jag man ska lära sig att använda ett riktigt filmskapar-program. Adobe Premiere Pro är som sagt mitt heta tips. Kan man spela in video med sin digitalkamera är det bara ett plus.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: