måndag 22 november 2010

Vad väljer du bort? Syn eller hörsel?

Jag tänker ofta på den frågan, och jag tänkte skapa ett lite sidospår från hela Julklapp-2010-digitalkamera-hit-och-dit-grejen för att få uttrycka några tankar kring ämnet.

Det är så många som tvärsäkert svarar att hörseln går bort om man var tvungen att välja. Det är trots allt otroligt svårt att leva som blind. Själv kan jag inte föreställa mig ett liv utan att kunna höra. Inte kunna lyssna till Shostakovich 11:e symfoni, Debussys Prelude à l'après midi d'un faune, eller Michael Jacksons The Lost Children.

Däremot finns så mycket vackert att se, som ett riktigt bra foto, en riktigt vacker flicka, eller ett trevligt landskap.

Men Shostakovich måste stanna hos mig, och Debussy.

Jag antar att jag hoppas att jag aldrig kommer att ställas inför dilemmat på riktigt.

Inga kommentarer: