söndag 3 oktober 2010

Avstånd, perspektiv och skenbarhet

Bland de mest spännande sakerna med digitalfotografi återfinns sättet att beskåda en bild. Ett foto kan se olika ut beroende på var man står i förhållande till det. Det följer samma principer som Monets målningar, som inte ser ut som så mycket annat än kladd när man står nära, men som visar en fantastiskt näckrosdamm om man ställer sig en bit ifrån.

Jag och min körkollegas digitalkamera tog ett antal bilder för ett sånghäfte här om dagen, och lite på skämt satte jag en kraftigt photoshop-stylad lite lustig bild på vår dirigent på framsidan. Vid skapandet kunde man vagt se att det var han, men det var inte på långa vägar tydligt. När jag däremot sedan såg sånghäftena ligga på middagsbordet vid körfesten för ett par timmar sedan, såg det precis ut som hundra kopior av min dirigent stack upp sina huvuden.

Det var så pass så att jag ångrar att jag inte frågade min dirigent om lov innan jag satte ihop häftet. Det är en viktig sak för vilken fotograf som helst; se till att du inte sårar någon med ditt bildmateriel - försök förutsäga en reaktion och ta inte för många risker.

Inga kommentarer: