söndag 26 april 2009

Insomnia - bild och video-teknik på hög nivå

På Kanal 5 visades ikväll långfilmen Insomnia med Al Pacino i huvudrollen. Han har åkt upp till Alaska för att lösa ett mord, men störs svårt av att det aldrig blir mörkt. Han får sömnproblem, vilka inte förbättras av att han oavsiktligt råkar skjuta sin kollega.

Särskilt snyggt fann jag det när en dam plötsligt bara dykte upp framför huvudpersonens bilfönster, som om hon hoppat fram från ingenstans precis då han startade bilen. Vi ser nämligen händelsen från Huvudpersonens synpunkt, vars synvinkel har rubbats och hans förmåga att se i ögonvrån kraftigt reducerats. Kommer man på det anar man att damen redan var framför bilen när huvudpersonen började köra.

Snygga effekter som sagt. Önskar jag tagit mig tid att lära mig mer program där man kan skapa sådana, som t.ex. Adobe After Effects. Får hoppas på mig själv i sommar...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: