lördag 17 november 2007

Nikon d40 - underbar skärpa för hyfsat pris

Under min tid som skolfotograf har jag fått använda Nikon d40 en hel del. En lite mer avancerad digitalkamera om man har gått ur nybörjarstadiet. Nikon d40 har endast 6 megapixlar, vilket kan tänkas lite för en kamera som trots allt kostar runt 4000kr, men med tanke på vad den har att erbjuda i övrigt, kan det nog vara värt det.

Nikon d40 har en fantastisk förmåga att fokusera skärpan där man vill ha den. Omgivningen blir oftast helt suddig, vilket gör det extra effektfullt. Det är en mycket bra digitalkamera för fotografering vid sportevenemang och man kan få riktigt snygga action shots. När denna kamera inhandlades av en lärare där jag för tillfället studerar, kostade den ungefär 600 euro. Den siffran har nu sjunkit, men inte kvaliten på kameran!

Jag vill inte säga att nikon d40 är en billig digitalkamera, men helt klart prisvärd. Vad den kan göra under en fotbollsmatch är ljuvligt för varenda fotograf. Utan blixt kan den ta tre bilder per sekund, vilket man nästan kan göra till en film, om man spelar upp dem tätt efter varandra. Särskilt effektivt blev det för mig när jag fotograferade en målsekvens under en fotbollsmatch förra veckan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: